Et stærkt ungefokus på dette års DOX:ON:TOUR

Henover 15 dage præsenterede Kulturmetropolen i samarbejde med CPH:DOX sit publikum for DOX:ON:TOUR. På programmet var der i alt 38 visninger på hele 27 af Kulturmetropolens mange venues. Fokus for dette års DOX:ON:TOUR var unge og musik. Det har blandt andet resulteret i en filmkonkurrence for unge af unge, koncerter med filmmusik og mange andre kreative påfund.

I forhold til året før har dette års DOX:ON:TOUR involveret flere kommuner og mange nye venues. Der har i år været 1725 besøgende, et væsentligt højere tal end forrige års 1100.

 

CPH:DOX

CPH:DOX har eksisteret siden 2003 og har i al den tid bl.a. arbejdet med at få unge interesseret i dokumentarfilm. Ifølge Adam Thorsmark, der er ansvarlig for DOX:ON:TOUR, er det erfaringen, at de unge er en målgruppe, der kan være svær at mobilisere, da det tager tid at gøre dem opmærksomme på de tilbud, der er til dem. Et af de tilbud har i år været DOX:ON:TOUR i Kulturmetropolen. Og målgruppen taget i betragtning, er Adam Thorsmark godt tilfreds med dette års publikumstal for DOX:ON:TOUR i Kulturmetropolen. Flere steder er det lykkedes at få aktiveret de unge, og et af de gode eksempler er filmkonkurrencen Bag Facaden. Den er et eksempel på godt arbejde mellem to Kulturmetropol-projekter, der styrker hinanden og skaber godt indhold til unge i regionen og lader de unge selv være kulturiværksættere – særligt med afslutningsshowet de selv stod for.

 

Unge & Arken: et samarbejde om markedsføring

På Arken viste de dokumentarfilmen Tokyo Idols, da den ligger i god tråd med efterårets udstillingMy Music. I forbindelse med udstillingen samarbejder Arken med unge fra Ishøj Ungdomsskole, der kommer med inputs og gode idéer til udstillingen. De hjalp også med at markedsføre visningen på Facebook og overfor deres venner.

Hos Arken var samarbejdet med CPH:DOX en stor del af forberedelsen til visningen; CPH:DOX valgte filmen og fandt en relevant oplægsholder. Museumsinspektør på Arken Dorthe Juul Rugaard fortæller, at det hele gik nemt og var en god oplevelse for både museet og dens besøgende. I alt kom der cirka 60 publikummer, og hun vil skyde på en halv/halv fordeling af folk der kom specifikt for at se film og museets gæster.

 

Inddragelse af produktionsskolen

I Frederikssund gav festivalen mulighed for nye samarbejder mellem kommunens institutioner. Et eksempel på dette er samarbejdet mellem Skibby Kino, Produktionsskolen i Frederikssund og Nordhøj, et asylsted for flygtninge. Et samarbejde som både Ole Sværke, forstander på Produktionsskolen og Hanne Jørgensen, bestyrelsesformand i Skibby Kino er åbne for at gentage. I Skibby Kino viste de dokumentarfilmen Stranger in Paradise, en film om modtagelsen af flygtninge i Europa. På Produktionsskolen stod de for, sammen med fire unge flygtninge fra Nordhøj, at levere forskellige krydrede snacks til filmen. På trods af sprogbarrierer var det en positiv oplevelse for både skolens elever og de unge fra Nordhøj. Ole Sværke nævner, at det samtidig var en god mulighed for Produktionsskolen til at markere sig lokalt.

 

Bibliotek for unge

På Herlev Bibliotek gik de specifikt efter at lave noget for unge. Litteraturformidler og arrangør på eventen, Nanna Damsgaard-Larsen, valgte dokumentarfilmen All This Panic. En dokumentar der følger to søstre og deres veninder fra de er 14-17 år. Biblioteket er ikke et sted de fleste unge opsøger af sig selv, og det er nok de færreste, der læser bibliotekets halvårlige aktivitetskalender eller følger dem på Facebook. Derfor gik Nanna Damsgaard-Larsen direkte til der, hvor de unge er. Hun kontaktede først den lokale ungdomsskole. Her er nemlig en pigegruppe, som hun mente, filmen ville være relevant for, samt en gruppe, der skulle til New York, hvor filmen foregår.

I samme måned DOX:ON:TOUR fandt sted, afholdte en af de lokale folkeskoler deres årlige filmfestival. En filmfestival hvor udskolingens elever selv producerer film og viser dem for hinanden. Nanna Damsgaard-Larsen kontaktede derfor skolen og tilbød billetter til de elever, der fik vist deres film på festivalen.

Der mødte cirka 80 unge op, og Nanna Damsgaard-Larsen fortæller, at det er fedt at have kontakt til så mange unge.

 

Gode råd om kontakten til de unge

CPH:DOX’ primære målgruppe er de 18-35 årige. Og selvom det ifølge Adam Thorsmark fra CPH:DOX fra starten af har været en udfordring at fange det unge publikum- bla. fordi de unge der har en tendens til at tage turen til København til de større biografer – så har interessen været støt stigende

Ifølge Adam Thorsmark viser erfaringen, at følgende tiltag virker:

 

        1. Det første man skal finde ud af er, hvilken film der er mest interessant for de unge. Da mange af filmene er helt nye, kan det dog være svært at vide på forhånd. Men det kan være en film, hvor de unge kan identificere sig med personerne i filmen.

        2. Herefter kan man gå frem på to måder:

              a. Kulturkonsulenterne i kommunen kan finde frem til de ungenetværk, der kunne være                 interesserede i filmen.

              b. Man kan også få de unge til selv at stå for arrangementet, som de f.eks. gjorde det til filmkonkurrencen Bag Facaden.

        3. Markedsføring: Når målgruppen er unge, kan man med fordel - især med et mindre budget - lægge sine kræfter i Facebookannoncer. Under DOX:ON:TOUR nåede Kulturmetropolen eksempelvis helt op på 35 000 visninger på en enkelt lokal annonce.

 

Derudover er det, ifølge Adam Thorsmark, uanset hvem man har som målgruppe, en god idé at sørge for den lokalt forankrede fortælling; selvom dokumentarfilmen f.eks. handler om et stort verdensomspændende tema, kan man stadig med fordel koble det op på en lokal debat efter filmen. Man kan også afholde eventen på alternative venues i kommunen, som har en særlig lokal fortælling så som kirken eller i svømmehallen.

 

Fakta om DOX:ON:TOUR samarbejdet

DOX:ON:TOUR blev udviklet i et samarbejde mellem Kulturmetropolen og CPH:DOX tilbage i 2014. Siden da har både festivalen og DOX:ON:TOUR vokset sig større. Formålet med DOX:ON:TOUR er, at gøre københavnerfestivalen CPH:DOX tilgængelig for publikum i hele landet. I dag er CPH:DOX verdens 3. største dokumentarfilmfestival og ligger i starten af året, hvormed de sætter startskuddet for den internationale sæson for dokumentarfilmfestivaler. Det giver CPH:DOX og dermed også DOX:ON:TOUR en unik position, da det ikke kun sikrer dem adgang til de bedste internationale dokumentarfilm, men også giver dem mulighed for at være først med premierer af store dokumentarfilm på festivalen.

 

 

Tags:

Cecilia Ellefsen maj 4, 2017 12:06 pm
Bag Facaden - en filmkonkurrence for og af unge Bag facaden